Moció contra els símbols franquistes

Més Poble - CUP ha presentat una moció pel proper ple de Sant Pere de Riudebitlles reclamant la eliminació dels vestigis del franquisme al municipi. El text entregat a la resta de grups municipals demana realitzar un inventari i catalogació dels elements franquistes en el nomenclàtor i l'espai públic, per procedir-ne a la retirada immediata. Així mateix, la moció també inclou la proposta de dedicar un espai públic al filòleg, escriptor i militant independentista Xavier Romeu, a qui recentment es va homenatjar en motiu dels trenta anys de la seva prematura mort.

Des del grup municipal esperem que tots els grups polítics del consistori subscriguin la moció i acabar així amb els vestigis d'una dictadura feixista criminal en l'espai públic municipal i que,al mateix temps, que el nomenclàtor del municipi homenatgi els lluitadors per la llibertat nacional i social del nostre poble.

A continuació us afegim el text de la moció:

Moció de Més Poble – Candidatura d'Unitat Popular que demana la retirada de tots els símbols franquistes a St. Pere de Riudebitlles

ATÈS que fa més de 35 anys que es va acabar la darrera dictadura i, amb ella va acabar un dels episodis més negres de la història del nostre país. I tenint en compte que durant el darrer segle el nostre país ha sofert dues dictadures; dues etapes basades en l’opressió i en la imposició feixista, de les quals ja ens hem deslliurat, però encara resten elements que ens ho recorden. Per tot això, creiem que no podem mantenir al nostre poble un seguit de símbols que ens recordin aquest passat tan obscur i lamentable de la trista història del nostre país.

Atès que molts dels Ajuntaments de Catalunya han estat pioners en la eradicació de símbols i vestigis del franquisme, St. Pere de Riudebitlles no pot permetre l’existència al municipi de símbols que exaltin o recordin la dictadura i les seves “gestes” contra la democràcia, contra la llibertat, així com l’aniquilació de les institucions legítimes de Catalunya per acabar amb la identitat dels Països Catalans.

Atès que la nostra ciutadania ha après i reclamat que és possible una nova manera de governar; on els valors democràtics, els valors de la pau, de la justícia i la llibertat han estat els substituts d’aquelles imposicions. Per tant, sí des del consistori es vol vetllar per la cultura de la pau i per defensar tots els elements que siguin propers a aquesta ideologia; és necessari mostrar un rebuig contundent per les diferents mostres de suport a períodes dictatorials, que s’han caracteritzat per l’ús injustificat de la imposició i opressió cap a persones i col·lectius contraris a la seva ideologia.

Atès tot això i com que encara resten alguns rastres (amb elements que ens traslladen a aquells temps, que si bé són històrics, no són democràtics) que mantenen viva la memòria del franquisme. Com per exemple, la Creu del a Plaça de la Missió i algunes plaques del “ministerio de la vivienda” franquista, en habitatges de protecció oficials construïts als anys 50, 60 i 70, les quals inclouen l’emblema de la Falange, amb el jou i les fletxes - cal assenyalar que ajuntaments com Cornellà o Gavà ja han fet quelcom per retirar aquestes plaques –.

Atès que el govern espanyol va aprovar la Ley 52/2007, de 26 de diciembre, por la que se reconecen y amplían derechos y se establecen medidas en favor de quienes padecieron persecución o violencia durante la guerra civil y la dictadura que estableix en l’article 15 punt 1 que Las administraciones públicas en el ejercicio de sus competencias, tomarán las medidas oportunas para la retirada de escudos, insignias, placas y otros objetos o menciones conmemorativas de exaltación, personal o colectiva de la sublevación militar, de la Guerra Civil y de la represión de la Dictadura. Entre estas medidas podrá incluirse la retirada de subvenciones o ayudas públicas

Atès que fa trenta anys que Xavier Romeu, escriptor, professor i lluitador antifranquista, va finir en un accident de trànsit i que era una persona molt vinculada al municipi, es considera que cal preservar el seu llegat i el de totes les persones que van lluitar per la llibertat del poble català dedicant-li un espai públic al municipi, aprofitant els canvis en el nomenclàtor derivats de l’aplicació de la Ley 52/2007 de la memòria històrica.

Per tot això, des de Més Poble Candidatura d’Unitat Popular, proposem a l’Ajuntament mitjançant el Ple l’adopció dels següents acords:

PRIMER.- REALITZAR un inventari exhaustiu dels elements franquistes que encara perduren al municipi.

SEGON.- RETIRAR tots els elements franquistes inventariats al municipi, en especial les plaques dels edificis del Instituto Nacional de la Vivienda i les restes de la creu franquista de la Plaça de la Creu de la Missió.

TERCER.- Retirar el nomenclàtor i substituir les plaques dels carrers que contenen noms de persones d’etapes dictatorials per noms de persones o entitats que hagin lluitat contra el feixisme i per la llibertat del nostre poble.

QUART.- Restituir la memòria de tota persona o entitat que va ser perseguida o il·legalitzada durant períodes dictatorials.

CINQUÈ.- PROCEDIR a donar el nom de Plaça Xavier Romeu a l’actual Plaça de la Creu de la Missió en memòria al escriptor, professor i lluitador antifranquista que va tenir una estreta vinculació amb Riudebitlles.

SISÈ.- TRASLLADAR a la conselleria d’habitatge l’acord de la retirada de totes les plaques amb l’emblema de la Falange de tots els habitatges del municipi.

SETÈ.- Traslladar aquests acords a les entitats de la ciutat i als Grups Parlamentaris del Parlament de Catalunya.

Isaac Ruana i Surià

Regidor MP-CUP