La CUP presenta al Consell Comarcal una moció per la retirada dels símbols franquistes

Des de la CUP de l'Alt Penedès informem a través d'una roda de premsa celebrada ahir dimarts 6 de maig, que presentarem al proper Ple del Consell Comarcal previst pel dijous 15 de maig, una moció que demana la retirada dels símbols franquistes a la comarca.

La moció que pretén ser un gest en favor de la recuperació de la memòria històrica, demana realitzar un inventari dels símbols franquistes que encara perduren a la comarca, amb la intenció d'identificar-los i promoure la seva supressió, complint així amb la llei 52/2007 on l'article 15 punt 1 demana a les administracions públiques prendre les mesures oportunes per la retirada d'escuts, insígnies, plaques o d'altres objectes que recordin la sublevació militar de la Guerra Civil i la repressió de la dictadura.

Des de la CUP esperem que la moció prosperi favorablement i sigui aprovada pel Ple del Consell Comarcal de l'Alt Penedès, posant així de manifest (com determina l'article 50 de l'Estatut de Catalunya) la voluntat dels poders públics de vetllar pel coneixement i el manteniment de la memòria històrica de Catalunya, com a patrimoni col·lectiu que serveixi de testimoni de la resistència i la lluita pels drets i les llibertats democràtiques al nostre país.

La roda de premsa va servir també per donar el suport en nom de totes les candidatures de la CUP de l'Alt Penedès, al regidor de Més Poble - CUP Isaac Ruana Surià, que durant l'últim Ple ordinari de St. Pere de Riudebitlles va patir una moció contra la seva persona, acusant-lo de 'tergiversar la realitat amb finalitats tendencioses', precisament a remolc d'una moció que MP-CUP havia presentat mesos abans per la retirada dels símbols franquistes al municipi, i que va rebre els vots en contra de tots els grups de l'ajuntament, per discrepàncies polítiques amb el text presentat per la CUP de St. Pere. Com que MP-CUP va denunciar al Síndic de Greuges que el Ple de l'ajuntament votés en contra de la totalitat de la moció, els grups d'ERC, CiU i PSC, van presentar una moció contra el regidor Isaac Ruana demanant la seva dimissió pel tractament que s'havia fet sobre aquest tema.

Des de la CUP entenem que davant de la moció presentada per Més Poble CUP on es demanava la retirada dels símbols franquistes, el 16 d'octubre de 2013, el Ple va votar-hi en contra. En aquest sentit, votar en contra la moció no és només votar en contra aquell punt amb el qual no s'hi està d'acord: és una mostra de rebuig a la totalitat de la moció plantejada, i això al nostre entendre és molt greu. A més, la justificació del vot contrari per part dels partits va ser molt pobre, i especialment preocupant i insultant per a totes aquelles persones que van lluitar contra el franquisme.

D'altra banda, en la moció presentada que reclamava la dimissió del regidor Isaac Ruana, no hi havia cap comentari on preveure alguna intenció d'acabar amb les restes del franquisme encara vigents al municipi, entenent que aquest és el debat realment important que s'hagués hagut d'afrontar en aquell Ple.

Tot i que la proposta de dimissió del regidor de la CUP fregava el ridícul, pensem que la intenció dels signats de la moció estava més encaminada en provocar un rebombori mediàtic, que en obrir un debat real entorn la nostra proposta inicial de retirada de les restes de símbols franquistes del poble.

Precisament a petició de Més Poble CUP el Síndic de Greuges ha instat a l'ajuntament de St. Pere de Riudebitlles adoptar les mesures per identificar i promoure la supressió dels símbols de règim militar.

Esperem que amb l'aprovació de la moció que presentem al Consell Comarcal es pugui arribar a un consens que ens permeti desencallar aquesta situació i posar-nos a treballar per la retirada dels símbols franquistes encara existents a la nostra comarca.

Alternativa Martinenca CUP / Alternativa per Subirats CUP / CUP de Vilafranca del Penedès

CUP de St. Sadurní d'Anoia / Més Poble CUP Riudebitlles

Vilafranca del Penedès a 6 de maig de 2014